AC Cobra e колата, която издига Карол Шелби на пиедестала на най-великите производители на състезателни автомобили. Когато Cobra-та се появява на бял свят, Шелби вече има репутацията на успешен пилот, но голямата слава за американеца идва именно с първата, създадена от него и екипа му, кола.

Историята на AC Cobra е разказвана многократно, но ние ще я повторим. В своята същност AC Cobra е британски автомобил, който е бил известен под името AC Ace преди американецът да я вземе под крилото си и да монтира отпред могъщ двигател Ford V8.

Shelby-Cobra-289-3

Лекият английски роудстър бил преобразен. Той разполагал с по-голяма мощност и бързо се превърнал в един от най-желаните автомобили в света.

Дейв Макдоналд управлявал колата по време на първото й състезание в Ривърсайд, Калифорния. Всъщност той не просто я управлявал, а спечелил надпреварата с нея. Това е и моментът, в който международната автомобилна преса забелязала потенциала на машината. AC Cobra изгряла на всички корици.

Shelby-Cobra-289-5

Първите 75 произведени коли получили Windsor Ford V8 двигател с работен обем 260 куб. инча (4260 куб. см.), а след това под предния капак бил вграждан по-популярния двигател от Ford Mustang с работен обем 289 кубически инча (4736 куб. см.).

Със своето тръбно стоманено шаси и външни панели, изработени от ръчно формиран алуминий, AC Cobra e идеална платформа за подобрения. Шелби добавил към уравнението двигатели Ford, алуминиеви трансмисии Borg-Warner T-10, усилени диференциали Salisbury 4HU (използвани са и в Jaguar E-Type) и по-стабилно окачване, което да понесе увеличената мощност и по-голямото тегло.

Колата на снимките е педантично реставрирана и предстои да бъде продадена на търг, организиран от RM Sotheby’s. Очаква се цената да надхвърли 950 000 долара и да достигне 1.15 млн. долара.

Shelby-Cobra-289-1-1600x1067

Интересна е и историята на колата. Първият й собственик е бил директорът на специалните проекти на Ford – Жак Пасино, който получил колата чисто нова през 1963 г. След като й се нарадвал, той я продал и оттогава колата е била част от няколко частни колекции. Номерата на шасито и двигателя отговарят на оригиналната документация, а в комплект с машината новият собственик ще получи куп аксесоари и оригиналната книжка с инструкции.