Без Lancia автомобилният свят нямаше да бъде същият. Не искаме да навлизаме в подробности колко технологични иновации дължим на италианската марка, нито да коментираме красотата на автомобилите, които са излизали от завода й. Само ще кажем, че Lancia е икона – както в рали спорта, така и сред колекционерите. За съжаление, в последните години Lancia не прави нищо, с което да ни впечатли. Затова не ни остава нищо друго, освен да се върнем назад във времето, и по точно през 60-те.

Именно тогава американското издание Road & Track публикува тестдрайв на новата Lancia Fulvia. Обект на изследване са две версии на колата – стандартната Fulvia Coupe и тази с каросерия на Zagato. Мислим, че е ненужно да казваме коя ни харесва повече.

Според пичовете от Road & Track вариантът на Zagato е истинско попадение на магистралата. Поне през 1967 г. е бил такова. Според авторите на материала колата има всичко необходимо за дълги пътувания, като освен че е бърза в ускорението си до 100 км/ч, се чувства страхотно и при поддържане на 120 км/ч на магистрала. При тази скорост двигателят е на 3800 оборота, което означава, че крайната предавка не е много дълга, но за сметка на това двигателят не се затруднява и се чувства жив.

gallery-1460177639-lancia12

Част от това се дължи на V4 двигателя. По това време такъв тип двигатели използват Saab и Lancia, като италианската концепция се различава от шведската, тъй като в мотора на Fulvia няма балансиращ вал. Въпреки това агрегатът работи много по-равномерно и тихо от стандартен 4-цилиндров редови мотор, който при висока скорост е шумен и генерира много вибрации.

С подходящата шумоизолация и ниските нива на паразитен шум от вятъра, който се дължи на брилянтния дизайн на Fulvia Sport Zagato, колата е изключително комфортна и има добре обезшумен интериор за тогавашните стандарти.

Моделната серия Fulvia се състои от базов седан, двуврато купе (което се предлага и във версия Rallye HF), както и Fulvia Sport Zagato. Стандартната Fulvia излиза през 1963 г., като с нея италианците са искали да заменят остарялата Appia, която също има V4 двигател и задно предаване. Цилиндрите на двигателя на Lancia Fulvia сключват 13-градусов ъгъл помежду си, а целият двигател е наклонен наляво под ъгъл от 45 градуса. Двигателят е красив и има два горно разположени разпределителни вала, както и една обща цилиндрова глава.

Интересното в случая е, че въпреки доста компактните си размери, двигателят е разположен пред предния мост на колата. Това се наложило заради размерите на скоростната кутия, която е разположена надлъжно точно зад двигателя. Скоростната кутия е надеждна и е взета от 1800-кубиковите версии на Lancia Flavia с предно предаване. Тя има 4 предавки по-ниско крайно предавателно число в сравнение със Zagato-то, за да се възползват инженерите от по-ниското тегло и по-добрата аеродинамика на колата.

1460177814-lanciafulvia-10

Двигателят започва живота си с работен обем от 1091 куб. см., но впоследствие е осъвременен два пъти и капацитетът му нараства до 1298 куб. см. Блокът е излят от стомана, но цилиндровата глава и много други части са алуминиеви. Моторът е доста добре настроен и произвежда мощност от 87 к.с. Заради “разпиления” си характер обаче, той работи неравномерно при обороти под 1500 об/мин, тъй като тогава той работи много по-богато от необходимото. Несъвършенствата на карбураторното пълнене, какво да направи човек? Празният ход е на 1100 об/мин.

Тествалите колата през 60-те обаче признават, че шумът от двигателя е изключително нисък, а представянето му е завидно, което го кара да се усеща като доста по-голям мотор, или като такъв с по-ниска мощност.

Подът на интериора и на двете версии на Fulvia e равен, а лостът за скоростите е дълго и право стебло, излизащо изпод таблото. От R&T казват, че движенията на лоста са приятни, прецизни и дълги. Самата скоростна кутия е много тиха и приятна за използване, но в повечето години на производство синхронизаторът на трета предавка дефектирал много бързо. Същото важи и за съединителя, който при повече старание започва да приплъзва. Припомняме, че мнението на журналистите е базирано на впечатленията им от чисто нови автомобили.

1460177758-lanciafulvia-4

Оформлението на предните седалки, както и самите уреди и разположението им, са практически еднакви за Coupe и Sport Zagato. Инструменталният панел е изработен от тикова дървесина, а самите уреди са типични за висококачествен италиански GT автомобил от тези години.

Каралите Lancia Fulvia споделят, че е изключително забавна за каране кола, въпреки че е с предно предаване. Реално сме съгласни с това. Никога не сме разбирали защо хората по презумпция смятат, че колите на предно са скучни, което съвсем не е вярно. Те ти позволяват да се забавляваш, без да рискуваш сериозна катастрофа и без да си професионален пилот.

От Road & Track стигат по-далече, като казват, че Lancia Fulvia е най-добрият автомобил с предно предаване, който някога е попадал в ръцете им.

Цялостната картинка се допълва от добри спирачки, които спират колата от 130 км/ч при отрицателно ускорение от 7.6 метра в секунда или 78% g.

Окачването пък е чудесно настроено и осигурява комбинация от стабилност, но без да се жертва комфорта на пътуващите. Пружините са дългоходови, което позволява шофиране с висока скорост на всякаква настилка. От двете версии, Fulvia Rallye HF има по-устойчива на усукване конструкция на купето. Все пак, едва ли има някой, който би се разсърдил на стилното Zagato, което пък има по-добра аеродинамика.

За финал пичовете от R&T насочват вниманието ни към дизайна, който е изпъстрен с висококачествен хром и чудесни екстериорни цветове. Веднага щом отворите капака, окото ви се пълни с механична еротика, която освен красива за гледане, е и доста функционална, оказва се. Оказва се, че и тези два модела на Lancia са доста надеждни. Това може да се потвърди единствено от собственик на една такава, но дори да не е истина, ние сме склонни да им простим.