Много преди появата на Audi A6 Allroad, Volvo XC70 и Legacy Outback, в Мюнхен се ражда BMW 530ix Enduro Touring – първообразът на високопроходимото комби. Това се случва в началото на 90-те, а за база е използвано стандартно BMW Серия 5 Е34 Touring.

Разработката на този автомобил е било доста смело решение за BMW по това време, имайки предвид, че производствените разходи са били високи, а търсенето на такива коли почти не е съществувало. В тези години на пазара не е имало подобни модели, особено ако удобно забравим за доста редките Peugeot 505 4×4 (произвеждано от Automobiles Dangel) и Subaru Leone SW4WD.

BMW-e34-530iX-enduro-touring-14

В BMW били толкова уверени, че отвели проекта още по-далече от своите конкуренти. Германците планирали „сериен“ модел, който да има допълнителни светлини на покрива, както и специална плъзгаща се платформа, която да улеснява товаренето в багажника на различна екипировка. Било замислена дори специална палатка, която да предпазва интериора в случая, че сте на къмпинг с отворен багажник.

Въпреки че е проектиран преди повече от 20 години, 530ix Touring Enduro има въздушно окачване, което позволява увеличаване на клиренса с до 2.5 см с едно натискане на бутон в кабината.

Концепцията за този автомобил е дело на BMW Individual, които взимат едно стандартно 525i Touring и модифицират двигателя му, увеличавайки работния обем от 2.5 на 3.0 литра. Подменен е и електронният блок на двигателя. В крайна сметка, баварците успяват да изсмучат 246 к.с. и 316 Нм, отбелязвайки значителен прогрес спрямо мощността на стандартния 2.5-литров мотор, който разполага със 192 к.с. и 245 Нм. Дори съществуващият по-това време 3.0-литров V8 двигател на BMW бил по-слаб – 218 к.с. и 290 Нм. Всичко това не било достатъчно за германците, които комбинирали новия мотор с 5-скоростна механична трансмисия и перманентно задвижване на четирите колела.

BMW 530ix Touring Enduro e eдин истински приключенец на своето време, при това с доста добра екипировка – двуцветен екстериор, алуминиеви джанти, допълнителни фарове на покрива, мини калобрани, климатик, темпомат, паркинг асистент, кожена тапицерия, електрически спортни седалки Recaro, телефон, аудио система и тн. И всичко това се случва през 90-те. Екстрите обаче имат своята цена. BMW произвежда около 50 такива коли, но при цена от 170 000 дойче марки, или около 90 000 евро тогавашни пари, не е имало много хора, които са били склонни да си купят Touring Enduro. Още повече, че за същите пари е можело човек да се сдобие с M5…

BMW-e34-530iX-enduro-touring-11

BMW-e34-530iX-enduro-touring-13