Не е лесно да се добереш до музея, в който се пазят всички класически модели на Nissan от самото създаване на компанията. Първо трябва да се добереш до Япония, след което да попътуваш до Йокохама, после трябва да убедиш служителите да те пуснат и едва тогава ще се изправиш пред удоволствието да разгледаш тайната колекция от 450 редки машини. Ако си истински късметлия вероятно ще се натъкнеш на Ейчи Шимизу, който е 50+-годишен служител-ветеран в Nissan. Той е експерт по историята на компанията, което означава, че знае подробности за всеки модел, които могат да ти счупят главата. Не буквално, разбира се. Понеже пътуването до Йокохама е дълго, решихме да разкажем за някои от колите във въпросния “музей”, който принципно не е отворен за широката публика. Изживяването няма да е същото, като да посетим музея, но обещаваме да е приятно. Предстои ти да се запознаеш с 11 класики на Nissan, чийто дизайн е „вдъхновен“ (разбирай откраднат) от западните традиции в автомобилостроенето.

 

1938 Nissan Type 70/1935 Graham Crusader


nissan_1

За първата си брандирана с логото на Nissan пътническа кола, японците решават да се съюзят с General Motors или Chrysle. Идеята била да се създаде луксозен автомобил, който да се хареса на политическите и военните лидери. За съжаление, малко по-късно САЩ и Япония изпадат в дребен конфликт, наречен…Втора световна война. Nissan все пак успели да се свържат с малък детройтски производител, който им помогна да направят Graham Crusader. “Eдинственото нещо, което Nissan са направили в тая кола е орнаментът на капака,” казва Шимизу-сан.

 

1957 Prince Skyline Deluxe/1955 Chrysler New Yorker


nissan_2

Prince е независима компания, преди Nissan да я купи. Това е първият модел на японците, който носи името Skyline. Същият се смята и за предшественик на легендарния Skyline GT-R, който помага на Nissan да натрупа вярна фенска маса. Prince Skyline Deluxe прилича на умалена версия на Chevrolet Bel Air Sedan, особено ако се загледаш във фаровете и предната решетка. Шимизу-сан обаче насочва погледа ни към задната част: “Перките на задните калници са взети от Chrylser New Yorker от 1955-а.” Прав е, разбира се.

 

1960 Prince Skyway Van/1957 Chevrolet Nomad


nissan_3

Няма никакво съмнение, че Chevrolet Nomad е изиграл сериозна роля при разработката на този Prince Skyway Van. Това личи от решетката, през формата и големината на стъклата, до профила на колата. Дори цветът на колата лъха на петдесетарска Америка. Единствената разлика е в размера.

 

1960 Datsun Fairlady SPL 213/1956 Chevrolet Corvette


nissan_4

Прадядото на роудстърите 1600/2000 и революционният за времето си Datsun 240Z e този очарователен кабриолет. Това е първият официално внесен в Америка Datsun. Както казва самият Шимизу-сан, това е съвсем логично, имайки предвид, че закръглената предница, решетката, кръглите издадени фарове и двуцветният екстериор, карат колата да прилича на умалено копие на Chevrolet Corvette fj 1956-а.

 

1962 Prince Skyline Sports/1962 Chrysler Newport Coupe


nissan_5

Това купе се е произвеждало ръчно и е базирано на големия седан Gloria. Дизайнът е нарисуван на небезизвестния дизайнер Джовани Макелоти, който е проектирал кола за Ferrari, Maserati, Alfa Romeo и Lancia. Учудващо е обаче колко прилича на Chrysler Newport Coupe от 1962-а.

 

1966 Datsun Bluebird 1300 SS/1963 Alfa Romeo Guilia Super


nissan_6

Второто поколение на седана Bluebird има здрава самоносеща конструкция и модифициран 1300-кубиков SS двигател с два карбуратора, който дава шанс на Datsun да се бори с европейските спортни седани. Дизайнът е дело на Pininfarina, откъдето идва и сериозната прилика с Alfa Romeo Giulia Super от 1936-а.

 

1966 Nissan Cedric/1963 Maserati Quattroporte


nissan_7

Елегантен седан с големи стъкла, красиви рамки на фаровете и чип “нос” – този четириврат седан също е нарисуван от Pininfarina. Според Шимизу-сан предницата е вдъхновена от Chrysler или Studebaker. Според нас има и нещо от Maserati Quattroporte от 1963 г.

 

1966 Nissan Silvia/1965 Lancia Fulvia


nissan_8

Nissan Silvia и Lancia Fulvia – дори звучат горе-долу еднакво. Ръбатото купе на Nissan e част от новия по това време дизайнерски език, който Nissan въвежда. Елегантните и редки хардтоп версии с две врати са произвеждани отчасти ръчно, като е използвано шаси на Fairlady. Покривът, четирите фара и надвесения преден капак ни напомнят на Lancia Fulvia от 1965-а.

 

1970 Nissan Gloria Super Deluxe/1966 Cadillac Sedan deVille


nissan_9

Този дълъг и нисък седан е паркиран до самата стена на музея и почти е закрит от напомнящ на Nissan Patrol от 1960 г., който сам по себе си напомня на Jeep CJ. Разположени един върху друг фарове, заострен нос, сегментирана радиаторна решетка и странична лайсна, която продължава до фаровете – всичко това сякаш крещи Cadillac Sedan deVille от 1966 г. “Само че много по-малък,” допълва Шимизу.

 

1973 Nissan Skyline GT-R/1970 AMC AMX


nissan_10

Феновете обикновено залитат по първото или третото поколение на Skyline GT-R. Първото ги впечатлява със своята оригиналност, а третото ти взима акъла с раздутите си калници и потентния туин-турбо двигател. Ние обаче винаги сме харесвалия втория GT-R, който се отличава с ъгловати форми и кратък живот (само четири месеца в производство). Може би защото ни прилича на американски muscle car, и по специално на AMC AMX.

 

1982 Cedric Turbo Broughm/1980 Rolls-Royce Silver Spur


nissan_11

Това е първият модел на Nissan, който има шестцилиндров турбо двигател. Ние пък сме впечатлени от липсващата средна колонка и приликата с Rolls-Royce Sivler Spur от 1980 г.