Висторията си моторспортът е ставал свидетел както на велики състезателни отбори, така и на някои, които честно казано всички се чудим защо са си харчили парите напразно. Не, сериозно. Сваляме шапка на тези момчета и момичета, че са се опитвали да направят нещо значимо, но когато виждаш, че не се получава, просто се оттегли. Те всъщност така са и направили.

Какъв е бил проблемът? Кинти. Основната драма на всеки моторспорт тим са парите. Формула 1 например няма нищо общо с футбола, където са ти необходими едни маратонки, екип и топка. Трябват пари за разработки, за заплати на механици, за коли, гориво, логистика, централи и тн и тн. И ако си недоказало се отборче, как търсиш спонсори? Молейки се от врата на врата, и обещавайки, че ще им свалиш звездите.

Когато се замислиш, веднага в главата ти изплуват няколко интересни имена. Например това на Minardi F1. Това обаче може да е доста заблуждаващо. Факт е, че отборът се мъчеше в продължение на 20 години в най-престижния шампионат, като никога не успя да се отлепи от дъното на класацията, но обективната истина казва, че тяхното представяне на пистата не беше толкова лошо. Просто колите им не успяваха да стигнат до финиша!

Всички знаем какво се случи с Minardi през 2005 г., когато отборът би отбой. Цялата му структура бе купена от Red Bull, които вече са четирикратни шампиони с Фетел.

Сещаме се и за отбори като Super Aguri, които бяха адски горди, но и много неуспешни японци във Формула 1. Помним как шефът на отбора се разплака по време на последното състезание на неговите коли. Проблемът? Отново пари.

В по-далечен план се сещаме и за Token, които се състезаваха в четири кръга от сезон 1974 във Формула 1. Отборът започва “приказката си” година по-рано, когато собствениците на отбора във Формула 2 – Rondel Racing, Рон Денис и Нийл Тръндъл, решават да атакуват Формула 1. Денис моли Рей Джесъп да конструира колата, подкрепен от силното спонсорско рамо на Motul. Малко по-късно обаче светът е поразен от петролна криза, което кара Motul да се оттегли, а Денис да закрие отбора. Някак си той успява да го продаде на нямащите нищо общо със спорта бизнесмени Тони Власобуло и Кен Гроб, от чиито имена произхожда и Token. Отборът дебютира през 74-а, като участва в петото, десетото, единадесетото и дванадесетото състезания. Първото не успява да завърши, на второто не успява да се класира, тъй като изостава с 26 секунди от първия в квалификацията, в третото колата завършва на 14-о място, а в последното квалификацията отново се оказва проблемна и отборът няма шанс да стартира.

Интересна е и историята на Lola-Mastercard F1, които не успяват да стартират в единственото състезание, в което имат намерение да участват. Lola, които са известен производител на качествени състезателни шасита, работят припряно по дизайна на болида и така и не го тестват във въздушния тунел. Оказало се, че разработката на око не осигурява достатъчно аеродинамично притискане, за да се загреят гумите, камо ли да имат същите добро сцепление в завой. Не е странно за нещо, което е изградено за няколко месеца без никакви тестове.

Тук са и Andrea Moda F1, които участват през сезон 1992 във Формула 1, но с кола от 1991. Календарът включва 16 състезания, но те не успяват да завършат нито едно.

Сега сте вие, подсетете ни за най-неуспешните състезателни отбори, за които се сещате. Въобще не е нужно да са от Формула 1.