Точно както Ford Mustang винаги е бил свързван с автосалона в Ню Йорк през 1964 г., така историята на Mazda Miata/MX-5 може да бъде проследена до изложението в Чикаго. Разбира се, моделът е много по-млад от Mustang – представен е на 9 февруари 1989 г., когато посетителите ахнали при вида на чисто новия роудстър. Както споменахме по-рано през седмицата, моделът празнува 25-и рожден ден през тази година, така че сме длъжни да припомним как се стигна до тук.



Три съвсем различни концепции на задвижване. От ляво на дясно, двигател отпред с предно предаване, средно-разположен на задно и предно със задно.

Изложението в Чикаго отбелязва официалния дебют на колата, но корените на проекта са още по-надълбоко. В края на 70-те Боб Хол, който по това време е автомобилен журналист, рисува скица на кола с тебешир върху черна дъска. Това се случва по време на разговор с шефа на основния развоен център на Mazda – Кеничи Ямамото. След години Хол признава, че рисунката му била “грозна и отвратителна”, както и че няма “нищо общо с финалния продукт”. Но именно тази скица посява семето, което в крайна сметка изниква като малък, лек и достъпен спортен автомобил. Три години след въпросната рисунка Хол е назначен в дизайнерския екип на Mazda САЩ, но вместо да започне работа по MX-5, на него му било наредено да разработва дизайна на пикапи и миниванове на марката.

Хол успява да убеди шефовете си, че Mazda се нуждае от този достъпен спортен автомобил. Те склоняват и позволяват на Хол и колегите му да реализират три от дизайнерските си идеи, които се превърнали в пълноразмерни макети. Американският екип излязъл с предно разположен двигател и задно предаване, дизайнерите от Токио представили кола със средно разположен двигател и задно предаване, а третата “кола” била с монтиран отпред двигател и предно предаване. Ръководството искало автомобил, който хората да искат да карат всеки ден, затова се спряло на идеята за предно разположен двигател и задно предаване.


След като идеята е избистрена, нещата стават сериозни. Това е първият дизайн модел в мащам 1:1


Първият прототип годен за каране

Дийн Кейс, който в момента отговаря за връзките с обществеността на Mazda Motorsports, заявява, че финалния дизайн е бил одобрен през 1986 г., но колата все още нямала истинско име. По това време проектът бил известен със заводското обозначение P729. Американците и японците от Mazda имали различни идеи за това как трябва да се казва новият спортен автомобил. Американският екип държал на името 1600S, докато японците искали колата да се казва RX-5. Колата обаче нямала роторен двигател, който да оправдае името RX-5, колата получила името Miata, означаващо “награда”.


След няколко промени от централата в Япония, финалната версия на модела, предназначен за американския пазар, влиза на поточната линия

Около година преди изложението в Чикаго през 1989 г., от Mazda провели проучване след клиенти, за да преценят как се приема Miata от хората, но и за да измислят каква е подходящата цена. Хол коментира, че в компанията били изчислили цена от около 8800 долара, за да може колата да оправдае проекта, но и да носи печалба. При вида на двуместния спортен автомобил обаче, хората казали, че биха платили около 20 000 долара. В крайна сметка Mazda Miata излязла на пазара с базова цена от 13 800 долара.

Надвишени били и производствените цели. От компанията се надявали да продават по около 20 000 коли годишно в Америка, но търсенето било много по-сериозно. В първите години Mazda продавала по около 40 000 коли. Клиентите били изключително доволни от колата.

Mazda Miata/MX-5 не била единствения спортен автомобил, който дебютирал на изложението в Чикаго през 1989 г. Светът се запознал с Acura/Honda NSX. След като разгледал конкурентния модел, Хол осъзнал, че “NSX ще привлече цялото внимание, но Mazda ще победи в истинското състезание – на пазара.” Оказва се прав. Освен това моделът на Mazda успява да надживее преките си конкуренти, като Toyota MR2 и Pontiac Fiero, както и да се справи със съвременна конкуренция в лицето на Pontiac Solstice и Saturn Sky.

За успеха на Miata Хол “вини” простият дизайн на първото поколение. Нещо повече, той вярва, че модерният и атрактивен външен вид на второто поколение го е накарал да изглежда морално остарял по-скоро от очакваното.

В 106-годишната си история, изложението в Чикаго рядко е било домакин на автомобили, които да излъчват толкова страст като Mazda Miata. По всичко личи, че автосалонът в Чикаго ще продължава да играе важна роля в историята на модела. Чисто новата Mazda MX-5 ще бъде представена именно там през следващата година.