Aко си представим автомобилната история като една стая, със сигурност едни от най-интересните коли ще се спотайват в тъмните й ъгълчета. Там обикновено откриваме лимитираните серии и непознатите коли, произведени след шизофреничен пристъп на луд инженер. Те никога не са имали пазарен успех, никога не са молели за внимание и никога не са били кола на годината, но това по никакъв начин не им пречи да ни разтърсват. Като тази Lancia Hyena.

Освен че има уникално име, тази кола е създадена от легендите Zagato с приноса на холандски автомобилен вносител в началото на 90-те. Всъщност, историята на колата започва в края на 80-те, когато Lancia изкъртва по рали отсечките. По това време Zagato точно е започнала да произвежда Alfa Romeo SZ – базирано на Alfa Romeo 75/Milano купе, което се задвижва от V6 двигател. Външният вид на Hyena е комбинация от зализани и ъгловати форми, които трудно биха те оставили без мнение. Интересното е, че като цяло публиката я приема добре, като същото важи и за претенциозните журналя.


Един от дизайнерите на Zagato – Марко Педрачини – започнал да се заиграва с идеята да вгради LanciaDelta в по-спортно купе. Той направил няколко скици и ги показал на ръководството на Lancia през 1990 г. Проектът не генерирал достатъчно интерес сред костюмарите и бил оставен на заден план, преди холандският вносител Пол Коот да се присети за него и да се свърже със Zagato с молбата да го пусне в производство.

Delta на диета
Готов за производство прототип получил името Lancia Hyena и бил представен на автомобилното изложение в Брюксел през 1992 г. Колата била базирана на почти стоково шаси, взето директно от Lancia Delta HF Integrale 16V от 1991 г. Двувратото купе се задвижвало от същия напречно разположен 2.0-литров турбо двигател с мощност 250 к.с. И тъй като това е дегизирана Hyena, задвижването използвало утвърдената 4х4 система на Lancia.

Визуално Hyena прилича на смесица между Alfa Romeo SZ и шестдесетарската Lancia Fulvia Zagato. Покривът на колата има две издутини, които подобряват аеродинамиката и помагат на главите на двамата вътре да се вместят. Колата е със значително по-добра обтекаемост от Delta, която е представена през 1979 г. – момент, в който ръбатите купета са доста ценени.

В момента дизайнът на колата изглежда леко остарял, но конструкцията й е доста напреднала в инженерно отношение дори днес. Купето е изградено изцяло от алуминий, а таблото, централната конзола и корите на вратите са направени от карбон. Заедно с малките размери на колата, това гарантира скандално ниско тегло от около 200 кг.

Освен че е значително по-лека от Delta, Hyena е и по-бърза. Ускорението от 0 до 100 км/ч се извършва за 5.4 секунди, което е с три десети по-малко от времето на Delta.

Ветото на Lancia

Хората приели много добре колата и тя получила хипотетична зелена светлина за производство. Първоначално Zagato и Коот планирали лимитирано производство от едва 500 бройки, но в последния момент Lancia се оттеглили от проекта и отказали да доставят нужните за производството шасита от Delta. И до днес решението на италианците изглежда странно, тъй като те работят успешно със Zagato още от 1928 г.

Zagato и Koot инатливо продължили напред, но с идеята да сглобят само 75 коли. Съвсем очаквано, отказът на Lancia да достави шаситата, значително усложнил производството. Затова Koot купил готови коли Delta от Fiat, които били изпратени в Холандия и разглобени напълно в гаража на предприемача. След това те били изпратени обратно в Италия – в завода на Zagato, където инженерите ги модифицирали, докато най-накрая заприличат на Hyena. Готовите коли заминали пак за Холандия, където Коот трябвало да ги пласира на дилърите.

Цялата тази усложнена процедура оскъпила колата, което отблъснало потенциални клиенти. В крайна сметка били произведени само 24 коли, които били продадени в Европа и….Япония.