През 60-те години на миналия век светът е завладян от манията по Бийтълс и Мери Попинс. Нас обаче това не ни интересува особено. Сетихме се за хиляда деветстотин шейсет и четвърта година по друга причина. Тогава на бял свят са се появили някои наистина значими автомобили. Постарахме се да подберем звездите на изложенията в Женева, Ню Йорк, Париж и Торино през въпросната година.

Женева

Автомобилната година започнала с изложението в Женева, където италианските производители винаги се стремят да оберат всички овации. Lamborghini показва първия си сериен автомобил – 350GT. С този модел, чието купе е разработено от дизайнерите на Touring, компанията на Феручио Ламборгини се е опитала да победи Ferrari в собствената й игра. Отговорът от Маранело – 330 GT 2+2 и 250 GT Lusso Competizione. Междувременно на щанда на Pininfarina бил показан суперексклузивният автомобил 500 Superfast. От базирания на Ferrari модел били произведени само 36 бройки, като по това време трябвало бая да търсиш, за да откриеш по-бърз и по-рядък автомобил. С цената си от 10 932 паунда той бил и един от най-скъпите. В Женева бил представен и впечатляващият Fiat 2300 S Lausanne – двуврато купе с характерен дизайн, разработен от братята Пининфарина.


Ferrari 275 GTB


Fiat 2300 S Coupe Lausanne


Ferrari 330 GT 2+2


Амбицията на Lamborghini се разкрива в пълния си блясък с 350 GT.

Ню Йорк

Въпреки че през 1964 г. изложението в Ню Йорк не е било изцяло автомобилно, а по-скоро панаир за всякакви продукти, именно там и тогава е представена една от най-великите машини на всички времена. Ford Mustang се появява и само година по-късно от модела, представен от самия Хенри Форд, са произведени 400 000 коли – повече от три пъти повече от това, което ръководството е очаквало. На същото изложение е показан и футуристичният Chrysler Turbine. Той е проектиран от италианското студио Ghia и има за цел да покаже на човечеството, че стандартният бутален двигател е отживелица. Реактивният двигател е можел да работи на всичко – дизел, бензин, керосин, дори олио. От колата са произведени само 55 коли.


Chrysler Turbine 




Премиерата Ford Mustang. 


Ford GT40 Prototype

Малко след панаира в Ню Йорк се провежда и ежегодния автосалон, където е показан първия прототип на Ford GT.

Париж

Renault показва своето 8 Gordini, което се предлага единствено във “френско синьо”, докато Mercedes се хвали с 230 SL Coupe, който е разработен с помощта на Pininfarina. За съжаление до серийно производство така и не се стига и автомобилът остава в един единствен екземпляр. Porsche също се справят добре на изложението, показвайки готовия за производство 901 до новата 904 Carrera GTS. Малко след изложението от Peugeot се оплакват, че името 901 нарушава авторските им права, което принуждава германците да сменят името на…..911. Отново в Париж Ferrari представя последната си разработка – 275 GTB. Автомобилът е създаден, за да напомни за славното състезателно минало и настояще на компанията. Точно до него е изложен неговия кабрио вариант GTS.


Позабравената легенда Panhard CD.



Mercedes Pagode Concept от Pininfarina 

Торино

Тук заглавията в пресата принадлежат на Alfa Romeo. Елегантното Canguro (от италиански “кенгуру”) привлича погледите на всички, което важи и за красивия 2600 Sprint Zagato. Compatriot De Tomaso опипват почвата с концепта Vallelunga.

Половин век по-късно трябва да свалим шапки пред 1964-а, като една от най-важните в индустрията изобщо.


Alfa Romeo Canguro concept