На 26 август могъщото Mini навърши 55 години. Време е да го почетем

На 26 август 1959 г. British Motor Corporation пуска на пазара Mark I Mini – пъргав дребосък, който очарова всички с иновативната си конструкция, миниатюрното си, но практично купе, както и с икономичния си двигател. Кой би предположил, че тази кола ще продължи да съществува под някаква форма 55 години по-късно, превръщайки се в един от най-големите културни феномени на четири колела?

Вероятно точно това НЕ си е помислил Сър Алек Исигонис, главният инженер на Morris Motors, чиято цел била да създаде малка, достъпна семейна кола, която не се нуждае от много бензин, за да се движи. В тогавашни пари Mini е струвало само 800 долара, а може би най-популярната тайна в автомобилната история е, че просторното купе се дължи на факта, че Исигонис е позиционирал четирите колела в четирите ъгъла на колата.

Mini е и една от първите масово произвеждани коли с предно предаване, което в голяма степен дължи популярността си именно на дребосъка.

Колкото и малко да е, Mini всъщност е печелило Рали Монте Карло 4 (четири) пъти, след като състезателният магнат Джон Купър убеждава Исигонис да монтира по-мощен двигател в колата. Резултатът е Mni Cooper – име, което се използва и в наши дни.


Класическото Mini вече не се произвежда. То бе спряно от производство през 2000 г., доказвайки, че страхотният дизайн е вечен. Стига нормите за екологичност и безопасност да не кажат друго, разбира се.

В момента Mini е собственост на BMW, които отнасят жестоки критики от заклетите си фенове, които обвиняват германците, че раздуват излишно гамата на компанията. Друг е въпросът, че именно германците спасиха Mini от сигурна гибел. Няма съмнение и, че модерните Mini-та, произвеждани от BMW, продължават да са едни от най-забавните за каране коли в света.

Честит Рожден Ден, Mini. В твоя чест постваме няколко снимки, а ти се чувствай свободен да споделиш кой ти е любимият модел.