Всички го свързваме с британския таен агент. И безспорно, DB5 е най-разпознаваемата кола на Бонд. Не всички обаче са запознати с корените на това култово парче история

Признавам си, че до съвсем скоро, може би година, аз самият не се бях питал какво точно представлява DB5. Знаех, че е британски, че е една от най-култовите коли на Aston Martin, че е Возилото на Бонд, както и че струва адски много пари. Докато не посетих Concorso d’Eleganza Villa d’Este и не се докоснах до произведения през 1966 г. DB5 Vantage кабриолет. Чак тогава загледах крилатата значка на предния капак, на която пишеше „David Brown Aston Martin“.

В последствие се порових из различни източници, както освен Wikipedia, зачетох и книгата на самото събитие. Няма да ви отегчавам обаче със (супер) излишно инфо, а само ще маркирам няколко факта.

Като този, че британският индустриалец Дейвид Браун купува марката през 1947 г., за 20 000 паудна, след като вижда обявата за нейната продажба във вестник „Таймс“. Малко по-късно сър Браун се обзавежда също с Lagonda, a после и с Tickford Limited, компания произвеждаща каросерии. Точно тогава, към края на 40-те, започва историята на легендарната серия, носеща инициалите на собственика Дейвид Браун – DB.

Производството се осъществява в графство Нюпорт Пагнел (при Tickford), а серията се простира от DB2 през 1950 г. до DBS през 1972 г., когато Браун продава компанията, поради финансови затруднения. Любопитното е, че докато е зад кормилото на Aston Martin, сър Дейвид Браун всъщност ползва Jaguar XJ MkI, за личен автомобил.

DB5 се произвежда в периода 1963-1966, като показателите му са доста сериозни за времето си. С масата си от 1,5 тона, колата развива 240 км/ч, благодарение на 4-литровия си редови шестак. Моторът е рожба на полския инженер Тадек Марек и генерира 286 к.с. Vantage версиите достигат до 315 к.с., но в случая не мощността е най-важната, а харизмата, която носи този автомобил. Култов.